سواد رسانه ای

استارتاپ، ایده ها و شکست !

استارتاپ، ایده ها و شکست یاداشتی مختصر و کاربردی در مورد تعریف استارتاپ، ایده های استارتاپی و عوامل شکست استارتاپ ها است.

استارتاپ چیست؟

شرکت نوپا یا استارتاپ به یک شرکت یا کسب‌وکار گفته می‌شود
که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌است، رشد سریعی دارد،
و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌ پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست
و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند،
ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند.

ایده ها از کجا می آیند؟

پاسخ این سوال ساده است! نیاز ها!
یک فرد یا یک گروه حسب نیاز فردی یا اجتماعی که مشاهده می کند
به فکر این می افتد تا یک کسب و کار حسب برآورده سازی آن نیاز انجام دهد،
یک مثال خیلی ساده! اخیرا استارتاپی با عنوان بنزین سیار شکل گرفته که به سادگی به شما این امکان را می دهد
تا سفارش بنزین بدهید و در محل تحویل بگیرید!
شاید برای بعضی این واقعا یک نیاز به حساب آید و حاضر باشند مبلغ بیشتری را پرداخت کنند
تا بنزین را کنار ماشین خود دریافت کنند.

دلایل شکست استارتاپ ها

اگر در نظر بگیریم که ایده استارتاپی کامل و جامع و با کمترین نقصان باشد،
شایع ترین دلایل شکست استارتاپ ها را می تواند اینگونه برشمرد:

  1. عدم ارائه بستر مناسب برای خدمات:
    اگر سرویس ارائه شده چه بر بستر اپ و چه سایت، نتواند نیاز مخاطبین را برآورده کند
    طبیعتا همه اتفاقات به هم میریزد و مخاطب خود را آرارم آرام از دست خواهد داد.
  2. عدم پشتیبانی مناسب:
    حسب اتفاقات مختلف، صبر آدم ها کاسته شده و اگر پشتیبانی سرویس به محض بروز مشکل در اختیار فرد نباشد
    طبیعتا دچار مشکل خواهد شد و کم کم با وجود نارضایتی دیگر سرویسی برای ارائه وجود نخواهد داشت!
  3. عدم بررسی نیاز های جانبی:
    به عنوان مثال یک سرویس تاکسی اینترنتی نیاز به آسایش مخاطب در انتخاب آپشن های مختلف خواهد داشت.
    اگر شما این سرویس های جانبی مورد نیاز مخاطب را در نظر نگیرید،
    خواسته یا ناخواسته سرویس شما دچار ضعف و نارضایتی مخاطب خواهد شد.
  4. هزینه ها:
    گاهی شرکت های استارتاپی فکر می کنند، از ابتدا همه چیز سود است!
    این تفکر غالبا استارتاپ را دچار شکست خواهد کرد!
    کافیست کمی فکر کنیم که یک استارتاپ هم مثل یک مغازه سنتی اصطلاحا نیاز به خاک خوردن دارد!
  5. عدم وجود طرح های تشویقی:
    فراموش نکنید که مخاطب شما عاشق طرح های تشویقیست!
    به این معنی که باید از این خرید خود لذت ببرد تا مشتری ماندگار شما شود.

با لحاظ همه این نکات که به طور اجمالی به بررسی دلایلی شکست برخی استارتاپ ها اشاره داشت،
حفظ مخاطب و رضایت او اصل قصه استارتاپ هاست و بسیاری از استارتاپ ها حسب عدم رعایت این موضوع دچار شکست خواهند شد.

استارتاپ، ایده ها و شکست
خروج از نسخه موبایل