سواد رسانه ای در انیمیشن – ۲

سواد رسانه ای انیمیشن

سواد رسانه ای در انیمیشن – ۲

سواد رسانه ای انیمیشن

در ادامه بحث تفکر رسانه ای در بحث انیمیشن و کارتن ، نقطه قابل توجه این است که

خیلی از انیمیشن ها در یک ساختاری در حال تفکر دادن به بچه های ما هستند؛
که آن ساختار الزاما حتی ساختار انسانی هم نیست!
یعنی در انیمیشن فروزن Frozen یک شخصیت  غمگین که در نزد کودکان محبوب هم هست،
و بچه ها او را دوست دارند، آهسته آهسته پوشش های خود را کنار میگذارد و یک پوشش باز و راحت را انتخاب میکند.

در بحث سواد رسانه ای انیمیشن در نگاه اول شاید متعصبانه به نظر بیاید ولی وقتی آن شخصیت غمگین را میگذاریم کنار اینکه در یک سیر چند دقیقه ای
با یک موسیقی بسیار جذاب آن شخصیت بزرگ میشود و شاد و خوشحال میشود ،
چه تفکری به کودک القا میشود؟

واقعیت قصه این است که بعد از یک بازه زمانی در ضمیر ناخودآگاه کودک این تفکر شکل میگیرد که این فضای برهنگی،
و باز و راحت بودن خیلی هم بد نیست. بلکه اتفاقا آزادی بخش و رهایی بخش است.

بچه ها این قدرت تفکر را ندارند که اتفاقات را تفکیک کنند و به این نتیجه برسند که این شخصیت با آنها فرق دارد،
محیط پیرامونش با آنها فرق میکند و …
به همین دلیل هر نکته ای که در یک رسانه جذاب میبیند در ذهن او نقش میبندد
و بازخوردی که برخواهد گشت ممکن است بازخورد خطرناکی باشد.

تفکر رسانه ای در فضای مجازی – ۱

اشتراک گذاری پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 1 =