تفکر رسانه ای در انیمیشن

تفکر رسانه ای در انیمیشن

تفکر رسانه ای در انیمیشن

تفکر رسانه ای در انیمیشن
تفکر رسانه ای دراین مبحث اتفاق بسیار بسیار مهمی است.
حتی به نسبت بقیه رسانه ها مبحث تفکر رسانه ای در ساختار انیمیشن مهمتر است.
و علت آن هم ساده است. به این دلیل که فیلم و سریال عموم مخاطبش بزرگسال است.
همچنین موزیک و بسیاری از رسانه ها.

اما غالب مخاطب انیمیشن خردسالان، کودکان و نوجوانان هستند.
این سه رده سنی با انیمیشن و کارتن تعامل میکنند.
که در واقع این موضوع هم میتواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید.

 

 

بسیاری از پویانمایی های پرفروش دنیا مانند فروزن Frozen
تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری تفکر کودکان ما دارند.
نه الزاما تفکر رسانه ای نیست بلکه سبک زندگی و سبک تفکر کودکان ما را در آینده خواهند ساخت.
اینکه چگونه فکر کنند و به چه چیزی فکر کنند و تصمیماتی که میگیرند چگونه باید باشد.
و واقعیت این است که بخش بزرگی از این مسائل را رسانه های پیرامون کودکان به خصوص انیمیشن ها رقم میزنند.

اگر به این فکر کنیم که باید چه خوراک رسانه ای در اختیار بچه ها قرار دهیم،
قطعا خیلی دقیق تر و تیزبینانه تر با بحث پویانمایی ها تعامل خواهیم کرد.

سواد رسانه ای انیمیشن

در ادامه بحث تفکر رسانه ای در بحث انیمیشن و کارتن ، نقطه قابل توجه این است که

خیلی از انیمیشن ها در یک ساختاری در حال تفکر دادن به بچه های ما هستند؛
که آن ساختار الزاما حتی ساختار انسانی هم نیست!
یعنی در انیمیشن فروزن Frozen یک شخصیت  غمگین که در نزد کودکان محبوب هم هست،
و بچه ها او را دوست دارند، آهسته آهسته پوشش های خود را کنار میگذارد و یک پوشش باز و راحت را انتخاب میکند.

در بحث سواد رسانه ای انیمیشن در نگاه اول شاید متعصبانه به نظر بیاید ولی وقتی آن شخصیت غمگین را میگذاریم کنار اینکه در یک سیر چند دقیقه ای
با یک موسیقی بسیار جذاب آن شخصیت بزرگ میشود و شاد و خوشحال میشود ،
چه تفکری به کودک القا میشود؟

واقعیت قصه این است که بعد از یک بازه زمانی در ضمیر ناخودآگاه کودک این تفکر شکل میگیرد که این فضای برهنگی،
و باز و راحت بودن خیلی هم بد نیست. بلکه اتفاقا آزادی بخش و رهایی بخش است.

بچه ها این قدرت تفکر را ندارند که اتفاقات را تفکیک کنند و به این نتیجه برسند که این شخصیت با آنها فرق دارد،
محیط پیرامونش با آنها فرق میکند و …
به همین دلیل هر نکته ای که در یک رسانه جذاب میبیند در ذهن او نقش میبندد
و بازخوردی که برخواهد گشت ممکن است بازخورد خطرناکی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.