خبر و خبر رسانی در دنیای امروز ما

خبر و خبر رسانی در دنیای امروز ما

خبر و خبر رسانی در دنیای امروز ما

منبع خبری بودن خیلی با حال است
اینقدر مزه میدهد وقتی خبری دست اول را منتشر میکنی و مخاطبانت تو را با خبر و بزرگ می پندارند و لحظه به لحظه منتظر خبرهای تو هستند.
جالب تر اینکه وقتی از تو خبر میخواهند تو هم باورت میشود که سی ان ان و بی بی سی هستی …
و وای از وقتی که انسان را جو بگیرد.

فکر میکنیم که خبر مانند پستهای طنز است که می خوانیم و میخندیم و نشر میدهیم.
حال آنکه خبر یک محتوای مبنایی و جهت دهنده است.
اصطلاحی در سازمانهای رسانه ای وجود دارد که میگوید خبر پیشانی رسانه است،
این بدان معناست که خبر موتور محرک سایر اجزاءرسانه است.
طنز، تصویر، فیلم، گزارش ، مقاله و … هر محتوای رسانه ای دیگر از یک خبر نشات میگیرد.
هیچ محتوای رسانه ای به اندازه خبر تحریک کننده اجتماع نیست و هیچ محتوایی به سرعت خبر فراگیر و عمومی نمیشود.
اما ما در این میان فقط خواننده خبریم.

خبر رسانی در دنیای امروز

خبر رسانی در دنیای امروز

نه ارزشهای خبری را میشناسیم و نه عناصرش را ،
نه سبکهای خبرنویسی را میدانیم نه درکی از چیستی و اهمیت سیاستهای رسانه ای و تاثیر آن در تنظیم خبر داریم و بعد،
صبح تا شب در شبکه های نامی و بینام چرخ میزنیم و در پی خبر داغ هستیم تا پس از نشر آن ژست زشت من خیلی میفهمم بگیریم.

غم انگیزتر اینجاست که سازمانها و تیمهای خبری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و رفتار حرفه ای شان بر همین منوال است.
روزگاری میگفتند در انتشار خبر سه اصل مهم سرعت،
دقت و صحت وجود دارد و فریاد بر می آوردند که خبری که صحیح ، دقیق و کامل نباشد و به هنگام منتشر نشود خبر نیست
اما اینک همه می کوشند که در کوتاه ترین زمان ممکن خبر را منتشر کنند و به قولی اولین باشند حتی اگر خبر ناقص باشد و یا از بیخ غلط باشد.

خبر رسانی در دنیای امروز و نشر شایعات

باور کنیم که در بازی خطرناکی وارد شده ایم که نتیجه اش ،
انتشار حداکثری اخبار دروغ و شایعات ، امتزاج راست و دروغ به هم و گمراهی مخاطب ،
ایجاد جنگ روانی عمومی و سیاه نمایی ، تزریق نا امیدی ، تحریک اجتماعی و ایجاد پرخاش گری ، بی اعتمادی ، دل زدگی و انزوای عمومی و … است.

خبر یک تخصص است و خبرنگار و خبر نویس باید متخصص باشد،
باید آموزش ببیند و تجربه کسب کند، باید سیاستهای رسانه ای را بشناسد و قدرت تحلیل مخاطب داشته باشد و …

اما امروز اولین کاری که هر مخاطب باید در مواجه با یک خبر جدید انجام بدهد این است که با دقت متن آن را بخواند و اصل را بر غلط بودن آن بگذارد مگر آنکه عکس آن ثابت شود،
سپس با نگاه نقادانه و با تردید خبر را زیر و رو کند، مشورت بگیرد و سعی کند لایه های آن را تحلیل نماید،
همزمان منبع خبر را بشناسد و سیاستهای اورا به طور دقیق استخراج کند،
و در آخر منصفانه حساب دوست و دشمن را از هم جدا کند پس از همه این مقدمات بدون جانب داری و دخالت علایق شخصی ،
یافته هایش را جمع بندی کند و نیک بنگرد که این خبر راست است یا دروغ.
بماند که این تازه مرحله اول خبرشناسی است و هنوز معلوم نیست که این خبر مفید است یا مضر و یا اینکه این خبر چه تاثیرات و عواقبی خواهد داشت.

 

سادگی و اعتماد ما در فضای مجازی

اشتراک گذاری پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پنج =