سواد رسانه ای

رشد استفاده از بازی های آنلاین

رشد استفاده از بازی های آنلاین یادداشت کاربردی و کوتاه است که به تحلیل آمار بازی های آنلاین می پردازد. مطالعه این یادداشت برای علاقه مندان به مدیریت مصرف رسانه بیشتر اهمیت دارد.

در سال‌های اخیر عوامل متعددی بر روند افزایش استفاده از بازی ‌های آنلاین تأثیر داشته است.
که از آن جمله می‌ توان به عوامل زیر ساختی مانند افزایش پهنای باند اینترنت،
خارج شدن خدمات نسل چهارم و سوم از انحصار، رشد فضای رقابتی میان اپراتور‌ های اینترنت
در عرضه خدمات بیشتر و نیز افزایش استفاده از گوشی‌ های هوشمند اشاره نمود.

همچنین آمار ها حاکی از این است که بازی‌ ها بیشترین سهم از خرید اپلیکشن های موبایلی را به خود اختصاص داده ‌اند.
تقریبا بیش از ۴۰ درصد از سهم خرید اپلیکیشن‌ ها.
عامل ترغیب‌کننده دیگری که افراد را به سوی استفاده از بازی ‌های آنلاین سوق می‌دهد،
علاقه انسان‌ ها به تعاملات اجتماعی است.

بازی‌ های آنلاین را میتوان نوعی بستر اجتماعی در نظر گرفت
که به شیوه‌ای متفاوت و هیجان ‌انگیز‌ تر از گذشته امکان تعامل افراد را فراهم می‌کنند.

این آمار در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهند
که چیزی در حدود ۹۵ درصد از کاربران ایرانی علاقه‌مند به بازی‌های موبایلی، از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند.
سیستم عامل IOS، ۴ درصد و سایر سیستم عامل ها همچون ویندوزفون ۱ درصد از آمار به دست آمده را به خود اختصاص داده اند.

همچنین همواره در میان بازی های محبوب کاربران ایرانی یک بازی ایرانی نیز دیده می شود.
در این عرصه بازی باقلوا توانسته است مخاطبان بسیاری را جذب کرده و طبعا طیف زیادی از مخاطبان را راضی نگه دارد.

بازار بازی های جهانی

بر اساس آمار به دست آمده از پیش بینی بازار بازی های جهانی در طول یک دهه اخیر،
بازی های موبایل که در سال ۲۰۱۲ صنعتی کوچک محسوب می شدند،
در سال ۲۰۲۱ به صنعتی ۱۰۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهند شد.

نکته قابل توجه این است که افزایش بازی های موبایل نتوانسته است
درآمد حاصل از فروش بازی های PC یا کنسول را تحت تاثیر قرار دهد
و بازار این دسته از بازی ها همچنان پر درآمد و پر طرفدار است.

در سال های آینده، درآمد حاصل از بازی های تلفن همراه همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و در عرصه بازی ها پیشتاز خواهد بود.
میزان درآمد حاصل از بازی های موبایلی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰۶٫۴ تخمین زده می شود.
این امر بدین معناست که تا آن زمان، بازی های گوشی های هوشمند و تبلت ها ۵۹ درصد از درآمد کل بازار بازی را به خود اختصاص خواهند داد.

در این بین هر دو دسته بازی های PC و کنسول طی چند سال گذشته رشدی پایدار داشته اند.
در سال ۲۰۱۹، بازی های کنسول ۲۴ درصد از بازار و بازی کامپیوتری ۲۲ درصد از سهم بازار را به دست آورده اند. و روند تغییر این آمار تا سال ۲۰۲۱ سیر تقریبا ثابتی خواهد داشت.

منابع: www.newzoo.com
ایسنا

رشد استفاده از بازی های آنلاین
خروج از نسخه موبایل