سواد رسانه ای چیست؟
سواد رسانه ای چیست؟ سواد رسانه ای یک مهارتی است که ما میتوانیم آن را یاد بگیریم تا به کمک آن بتوانیم پیام های رسانه ای را تجزیه، تحلیل و حتی آنها را ایجاد کنیم.
در عصر امروز سواد رسانه ای یک مهارت ضروری به شمار می رود.
برای اینکه در محیط رسانه ای پیچیده بتوانیم حرکت کنیم باید قادر باشیم که بتوانیم پیام های رسانه ای را بهتر بفهمیم.
افراد با داشتن مهارت سواد رسانه ای میتوانند پیام های پیچیده موجود در محتوای تلویزیون،
رادیو، روزنامه ها، مجلات، کتاب ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانههای مستقل را به راحتی کشف کنند.
افراد میتوانند به کمک سواد رسانهای رسانههای خود را ایجاد کنند و در ایجاد فرهنگ رسانه ای حضور فعالانه داشته باشد،
همین فعالیت سبب می شود که بتوانیم خودمان از رسانه ها به صورت هوشمند بهره مند شویم
و از حالتی که فقط مصرف کننده باشیم خارج شویم.
سواد رسانه ای به شما کمک می کند
داشتن سواد رسانه ای به شما کمک می کند تا:
۱-بتوانید بفهمید که چگونه پیام های رسانه ای ایجاد می شوند.
۲-هر آنچه که رسانه ها میخواهند شما را به باور آن برساند را بتوانید تشخیص دهید.
۳-اطلاعات نادرست و همچنین تعصبات و دروغ های رسانه ای را تشخیص دهید.
۴-میتوانید داستانی را که از رسانه میبینید، قسمت کتمان شده آن را کشف کنید.
۵-پیام های رسانه ای را بر اساس سوادرسانهای که دارید و همچنین باورها و ارزش ها و تجربیات خود، ارزیابی کنید.
۶-پیام های رسانه ای را به راحتی خودتان طراحی و حتی ایجاد و توزیع کنید.
با آموزش سواد رسانهای …
با آموزش سواد رسانهای می توانیم در جامعه به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانه ای برسیم.
هدف آموزش سواد رسانهای این است که بتوانیم به افراد جامعه قدرت تجزیه و تحلیل و ارزیابی و حتی ایجاد رسانه را انتشار دهیم.
همچنین محققان به این نتیجه رسیدهاند که آموزش سواد رسانه ای
میتواند یک وسیله و مهارت برای مبارزه با الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر
و همچنین اختلالات تغذیه ای، خشم و خشونت، نژاد پرستی و تبعیض باشد.
به طور کلی اگر بخواهیم سواد رسانه ای را معرفی کنیم باید بگوییم که
سواد رسانه ای یکی از مهارت های ضروری و مهم در زندگی کردن است.
سواد رسانه ای در زندگی عمومی کمک می کند تا به درک چگونگی ایجاد فرهنگ، توسط رسانه ها برسیم.
مفاهیم سواد رسانه ای
مفاهیم سواد رسانه ای چیست؟ مفاهیم سواد رسانه ای به سه سطح قسیم می شود: عمومی، متوسط و پیشرفته.
مفاهیم عمومی به اینکه رسانه ها چگونه ما را تحت تاثیر قرار می دهند، می پردازد.
مفاهیم متوسط به اینکه چگونه معنا از مفاهیم رسانه ای ایجاد می شود می پردازد.
مفاهیم پیشرفته به نقش سواد رسانه ای در ایجاد تغییرات و همچنین تعامل رسانه ها و جامعه می پردازد.
مفاهیم عمومی
جامعه و فرهنگ ما از طریق اطلاعات و تصاویری که ما از طریق رسانه ها دریافت میکنیم به وجود میآید.
امروزه تلویزیون، فیلم ها ،موسیقی ها، اینترنت و بازی های رسانه ای
قویترین قصه گویان فرهنگی ما هستند،
اما در چند نسل پیش خانواده و دوستان، قصه گویان فرهنگی ما بوده اند.
پیام های رسانه ای اخلاق، رفتار و افکار و همچنین اقدامات ما را تحت تاثیر قرار میدهند
و همه ما به راحتی تحت تاثیر تبلیغات، اخبار، موسیقی و سایر موارد رسانه ای قرار میگیریم.
به همین علت رسانه ها میتوانند یک فرهنگ درست یا اشتباه را در جامعه ایجاد کنند
به همین دلیل است که رسانه ها یک نیروی فرهنگی قدرتمند در جامعه هستند.
رسانه ها یک دنیای سرگرم کننده و لذت بخش می سازند
که این دنیای فانتزی ممکن است بر اساس کارهای ضد اجتماعی و یا حتی خطرناک باشد،
به عنوان مثال میتوان به یک تبلیغاتی اشاره کرد که در آن همه مشکلات با خرید یک محصول حل می شود،
می توان گفت که این یک تخیل است که تبلیغات دنیای می سازد.
داشتن سواد رسانه ای کمک می کند که مردم دنیای خیالی سازنده را به راحتی بشناسند
و آن را با واقعیت ادغام کنند.
سازندگان رسانه برای انتقال پیام های خاص تلاش میکنند،
افراد این پیامها را دریافت و بر اساس تجربیات و اعتقادات و سوادی که دارند به صورتی متفاوت تعبیر می کنند.
این به این معنی است که افراد میتوانند از یک رسانه تعابیر متفاوتی ایجاد کنند
و همه این تعبیر ها معتبر و قابل احترام هستند.
مفاهیم میانی
مغز انسان تصاویر و کلمات را هر کدام در قسمتی پردازش می کند.
تصاویر در قسمتی از مغز که احساسات و غرایز قوی هستند، پردازش می شوند،
ولی نوشته ها و کلمات در بخشی از مغز به نام نئوکورتکس که علت ها در آن پنهان شده است پردازش می شوند.
به همین علت است که آگهی های بازرگانی بیشتر از تبلیغات چاپی تاثیر می گذارند.
رسانه ها برای این قوی ترین تاثیر را می گذارند که موسیقی فیلم و بازی ها در بخش ناخودآگاه مغز صورت می گیرد
و احساسات تحلیلی و مغز را دور میزنند ولی در هنگام خواندن یک روزنامه فرصت توقف و یکپارچه سازی اطلاعات عقلانی وجود دارد
برای همین است که وقتی رسانه ها قلب و ذهن ما را درگیر میکنند
و احساسات ما را هدف خود می گیرند
بیشترین تاثیر را نسبت به خواندن یک متن روزنامه روی افراد می گذارند.
پیام های رسانه ای را می توان با دستکاری در آن ها تاثیر عاطفی شان را فزایش داد
با استفاده از تکنیکهای مختلف از جمله زاویه دوربین، جلوه های ویژه، موسیقی ترفند نورپردازی و غیره.
پیام های رسانه ای به طور مستقیم و غیر مستقیم روی افراد تاثیر می گذارند،
آنها میتوانند به طور غیر مستقیم روی خانواده،دوستان و حتی جامعه ما نیز تاثیر بگذارند،
ما باید با داشتن سواد رسانهای بتوانیم اثرات مستقیم و غیر مستقیم و اثرات واقعی پیام های رسانه ای را درک کنیم.
مفاهیم پیچیده
از سیستمهای رسانهای میتوانیم بفهمیم که آنها نشان دهنده پویایی قدرت در جامعه ما هستند.
مردم نفوذ پذیر و قدرتمند و البته پول دار به راحتی میتوانند پیامهای رسانهای بسیاری را ایجاد کنند،
البته بیشتر رسانه ها با منافع تجاری کنترل میشوند.
ما اغلب در انتخاب چیزهایی که میخواهیم ببینیم یا بشنویم و یا بخوانیم
در مقایسه با سازندگان رسانه ها نقش زیادی نداریم.
به همین علت باید همواره مراقب باشیم و به صورت هوشمندانه به مسائل نگاه کنیم
که آیا آنها واقعاً نگران ما هستند و یا اینکه آنها در ایجاد فرهنگ مناسب برای جامعه تلاش میکنند
یا فقط صرفاً می خواهند به منافع شخصی خود برسند؟
وقتی که قدرت در اختیار چند رسانه بزرگ باشد آنها دیدگاه هایی که به نفع خودشان باشد را امتیاز میدهند
ولی دیدگاه های مخالف را به حاشیه می کشانند
و یا حتی حذف میکنند، آنها با این قدرت میتوانند روند تولید محتوا را کنترل کنند.
ما میتوانیم سیستم های رسانه ای را تغییر دهیم
و نشان دهیم که ارزش های انسانی والاتر از ارزش های تجاری است.
به طور خلاصه افراد جامعه باید بر روی سواد رسانه ای به اندازه سواد خواندن و سواد ریاضی و فناوری تسلط داشته باشند
تا بتوانند ارزش انسانی و یا شهروندی در یک جامعه دموکراتیک را داشته باشند
و بدانند از وقت خود برای استفاده از رسانه های مختلف چگونه استفاده کنند.
دیدگاهتان را بنویسید