کودکان و رسانه ها

کودکان و رسانه ها

کودکان و رسانه ها

کودکان و رسانه ها یک مجموعه آموزشی ارزشمند و کاربردی است
که با شنیدن چند پادکست ساده نکاتی پیرامون تربیت رسانه ای فرزندان،
کودکان و رسانه ها و تربیت رسانه ای کودک و نوجوان برای شما بیان می شود.

کودکان و رسانه ها

کودکان و رسانه ها موضوعی است که نیازمند توجه والدین به کودکان در شبکه های اجتماعی
و تربیت رسانه ای درست فرزندان برای حضور موثر در شبکه های اجتماعی.

 

 

طبیعتا هیچ کس دلش نمیخواهد فرزندانی داشته باشد که در جامعه ناهنجاری ایجاد کند.
و یا در فضای خانواده دغدغه و اضطراب و یاس و نامیدی به وجود بیاورد.

که این موضوع تا حد زیادی به والدین و نوع تربیت آن کودک در دوران بچگی برمیگردد.
اگر کودک در ۷ سال اول از استفاده از رسانه های اجتماعی نهی شود.
کودک در ۷ سال دوم زندگی خود به شدت اشتیاق به استفاده از این ابزار پیدا میکند.
و این فوران علاقه و اشتیاق میتواند خطرناک باشد.

در ۷ سال اول کودک باید به درستی راه استفاده از شبکه های اجتماعی و ابزارهای این چنینی را بیاموزد
که این مطمئنا به این معنی نیست که هر گاه که کودک درخواست استفاده از این ابزار را داشت آنها را در اختیارش قرار بدهیم.
بلکه به این معناست که والدین برای فرزندان زمان کافی اختصاص دهند و کودک ها را تحت نظارت خود با امکانات مفید و بسترهای پیشرفت این ابزار آشنا کنند.
تا استفاده از این امکانات برای کودک تبدیل به یک عقده نشود.
این تجربیاتی که کودک با کمک والدین خود به دست می آورد،
بسیار در شخصیت او و تصمیماتی که خودش در آینده به تنهایی می گیرد تاثیر گذار و سازنده خواهد بود.

تربیت رسانه ای فرزندان

 

 

اگر در ۷ سال اول کودکانمان را به سمتی بردیم و طوری تربیت کردیم که از ابزار های رسانه ای استفاده نکنند.
و این موضوع برایشان تبدیل به یک عقده و گره تدیل شد.
اتفاقی که خواهد افتاد بسیار تلخ خواهد بود.
زیرا این فضای یک فضای مخفی کاری می شود.

طبیعتا کودکان وقتی وارد محیط مدرسه میشوند و یا به یک مهمانی میرویم.
آنجا دیگر خبری از نظارت صد درصدی والدین نیست.
در این زمان است که تنها یک زمینه ساده اگر مهیا باشد.
عقده ها و گره های بچه سر باز میکند و کودک خود را آزاد میبیند.
و این شروعی میشود برای نافرمانی ها و بی پروایی های کودک.

وظیفه والدین برای تربیت رسانه ای فرزندان این است که کودکان را درک کنند و به آنها زمان و ابزار مناسب برای استفاده از این فضا بدهند.
اما در کنار آن باید دقت کنند که یک محتوای سالم را در اختیار کودک بگذارند.
تا کودک در عین استفاده از این ابزار و پیشرفت دیگر ولع و حرص برای به دست آوردن امکانات مجازی نداشته باشد.
با این کار کودکان با طرز تفکر والدین رشد میکنند و در دوره ی نوجوانی و بلوغ و جوانی مشکلی نخواهند داشت.

تربیت رسانه ای کودک و نوجوان

 

اگر دوران فرمانروایی فرزند ما به هر دلیلی خوب سپری نشد.
و به هر دلیلی مشکلاتی به وجود آمد، موظف هستیم که تعاملات بعدی را با او اصلاح کنیم.
که این موضوع قطعا انرژی بیشری میطلبد.
یعنی اگر در سنین پایین تربیت رسانه ای فرزند جوری باشد که استفاده از این ابزار برایش تبدیل به یک عقده نشود،
در دوران نوجوانی او به مراتب کار ساده تری برای تربیت رسانه ای کودک خواهیم داشت.

نسبت به این که کودک را در بچگی تحت فشار قرار دهیم و او را امر و نهی کنیم.
این فشار ها به بچه ها عقده و گره ی وجودی خواهد داد که باز کردن آن در دوران نوجوانی بسیار سخت خواهد بود.

نوع تعامل در نوجوانی و جوانی باید بیشتر به سمت جایگزینی برود.
برای مثال نوجوانی که درگیر بازی های کامپیوتری شده و به آنها اعتیاد دارد،
با هدایت پدر و مادر باید به سمتی هدایت شود که به تولید بازی های کامپیوتری بپردازد.

یا تولید اپلیکیشن های موبایلی و یادگیری نرم افزار های تخصصی که میتواند در آینده شغل او را حتی تضمین کند.
و یا منبع درآمد دومی برای او بشود.

بنابراین داشتن دغدغه تربیت رسانه ای کودک و نوجوان از سوی والدین میتواند اولادی صالح و سالم به جامعه تحویل دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.