یادداشت های سواد رسانه

یادداشت های سواد رسانه

یادداشت های متنی سواد رسانه درباره موضوعات مختلف رسانه ای
فلش اتهام؟ والدین، مدرسه یا

فلش اتهام؟ والدین، مدرسه یا …

فلش اتهام؟ والدین، مدرسه یا ... به چه میزان در تربیت فرزندان ما قش دارند و چه میزان از مسئولیت تربیت فرزند به عهده والدین است؟ وقتی در جمع والدین از مسئولیت پذیری والدین سخن می گوییم، بسیاری از آدم ها دست بالا می گیرند و خیلی طلبکارانه می گویند: پس دولت چه کار می کند؟ شخصی آن طرفتر بدون اینکه دستی بالا بگیرد ادامه می دهد پس مدرسه ها برای چی هستند!؟ نمی دانم این وقت ها باید گریه کنم یا بخندم! اینطور شروع می کنم: در سالیان قبل از بروز و ظهور اینترنت، والدین تنها چند مسئولیت داشته اند، تغذیه، پوشاک، سلامت جسمی و...

مهر مادری و محبت پدری

مهر مادری و محبت پدری

مهر مادری و محبت پدری در عصر اینترنت و فضای مجازی بیشتر از قبل  مورد نیاز فرزندان است. بعضی از ماها عادت های بدی پیدا کردیم، یکی از آنها عادت به فلش اتهام است. و این شاید یکی از تلخ ترین اتفاقات زندگی ما آدم های معاصر همین باشد. در حقیقت نپذیرفتن حق و حقیقت ما را به سمتی برده که انگار نمیخواهیم یا نمی توانیم بپذیریم که مقصر خیلی از اتفاقات هستیم. این فرایند جدای از ضعف شخصیتی که برای عموم جامعه به دنبال دارد؛ در نهایت منجر به یک بدبینی ماندگار در بدنه عمومی جامعه خواهد شد، بدبینی نسبت به یک دیگر و نیز...

تاثیر عنوان در راه اندازی یک کسب وکار موفق

تاثیر عنوان در راه اندازی یک کسب وکار موفق

تاثیر عنوان در راه اندازی یک کسب وکار موفق به عنوان یک راز موفقیت کسب و کار شما باید مورد توجه قرار گیرد. این یادداشت مختصر و مفید به موضوع انتخاب نام مناسب برای کسب و کار شما می پردازد. تا بحال دقت کرده اید: نام بهترین موتور جستجو Search.com نیست، بلکه گوگل است. نام بهترین سایت فروش کتابBook.com نیست، بلکه آمازون است. نام یکی از بهترین سرویس دهنده ایمیل هم Mail.com نیست، یاهو است. نام بهترین برند تولید کننده کامپیوتر و سخت افزار هم Computer.com نیست، اپل است. انتخاب نام بحث انتخاب نام برای کسب و کار یک بحث بسیار ساده است و بیان چند نکته...

آینده سایت و وبلاگ چگونه خواهد بود؟!

آینده سایت و وبلاگ چگونه خواهد بود؟!

آینده سایت و وبلاگ چگونه خواهد بود؟! شاید این سوال برای شما هم باشد که آیا واقعا سایت و وبلاگ آینده ای دارد؟! یا دوران سایت و وبلاگ تمام شده است. الان، با این حجم وجود و حضور شبکه های اجتماعی و افراد مختلفی که در آنها حضور دارند، آیا دیگر جایی برای شبکه های اجتماعی باقی می ماند؟! اما جواب اجمالی یک کلمه است: بله! آینده سایت و وبلاگ چگونه خواهد بود؟!   به دلایل این پاسخ در ادامه خواهیم پرداخت: جستجوگر ها: مهم ترین دلیل آسان است، شبکه های اجتماعی در فضای مجازی مثل اینستاگرام و شبکه های پیام رسان مثل ایتا و تلگرام اساسا جایگاهی...

تاریخچه فضای مجازی جهان و ایران

تاریخچه فضای مجازی جهان و ایران

تاریخچه فضای مجازی جهان و ایران تاریخچه فضای مجازی (اینترنت) در جهان و ایران: پیدایش اینترنت در اواخر دهه ی ۱۹۶۰ از طریق سازمان پروژه های تحقیقاتی شبکه، که توسط وزارت دفاع ایالات متحده ئ آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته اداره می شد، آغاز شد. در سال ۱۹۸۹ اینترنت یا همان فضای مجازی بطور گسترده در دسترس مشتریان خصوصی و تجاری قرار گرفت و از سال ۱۹۹۰ دسترسی به اینترنت بطور رسمی برای سرمایه گذاری تجاری باز شد. در سال ۱۹۹۸ اینترنت به یک رسانه ی جهانی تبدیل شده بود، و مفاهیم متعارف مرزهای ملی را از بین برد. شکل گیری اینترنت را می توان به...

اوسینت چیست؟

اوسینت چیست؟

اوسینت چیست؟ به جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد اوسینت می گویند. با وجود اینکه راهیابی به اطلاعات درست در یک زمان مناسب و همچنین استفاده از این اطلاعات به سادگی نیست، روش های اوسینتی می‌تواند اینها را ممکن سازد. مقدمه‌ای بر اوسینت در سواد رسانه سرفصلی به نام اوسینت وجود دارد. تعداد بیش از اندازه ای صفحه وب در دیجیتال وجود دارد که هر کدام از این صفحه ها اطلاعاتی را در بر دارند، بیشتر این اطلاعات به صورت آزادانه در اختیار مردم قرار می گیرند. از این مجموعه ها میتوان به فیلم ها، دانشنامه ها، اخبار سایت ها و پیام های شبکه های اجتماعی...

دامنه ها

دامنه ها و بازار تازه به دوران رسیدگی!

دامنه ها و اساسا دامنه های اینترنتی قدمتی در حدود ۳۵ سال دارند، شاید زمانی که حتی کمتر کسی اسم اینترنت را شنیده بود! اولین دامنه ثبت شده اینترنتی Symbolics.com است که مربوط به ۳۵ سال پیش از این است. شاید آن زمان کسی فکرش را هم نمی کرد که دامنه ها ارزش پیدا کنند و به طور کلی اینترنت، انقدر فراگیر شود ... تا سال ۱۹۹۲ کمتر از ۱۵ هزار دامنه مختلف، با پسوند دات کام ثبت شده بود. سال ۲۰۰۹ در حدود ۱۹۲ میلیون نام دامنه وجود داشت، که بخش بزرگی از آن ها با پسوند دات کام بودند. این تعداد در...

تاریخچه سواد رسانه جهان و ایران

تاریخچه سواد رسانه جهان و ایران

تاریخچه سواد رسانه جهان و ایران بررسی اختصاری تاریخچه سواد رسانه جهان و ایران : تاریخچه پیدایش سواد رسانه‌ای، به سال ۱۹۶۵ باز می‌گردد. مارشال مک ‌لوهان اولین بار این واژه را بکار برد و نوشت: "زمانی که دهکدۀ جهانی تحقیق یابد، لازم است انسان‌ها به سواد جدیدی بنام سواد رسانه‌ای دست یابند. فرهنگ دیگر در چارچوب مرزهای جغرافیایی تعریف نمی شود. فرهنگ را هم مردم دنیا می سازند." تئوری سواد رسانه‌ای شناختی، توسط جیمز پاتر مطرح شد است. دهه‌ های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ را باید دهه‌ های پیوند و ارتباط سواد رسانه ‌ای با تفکرات انتقادی دانست. در این سالها، دپارتمان‌ های دانشگاهی تحلیل فیلم...

آسیب های سرگرمی در دنیای مجازی

آسیب های سرگرمی در دنیای مجازی

آسیب های سرگرمی در دنیای مجازی در کمین همه است. در مجموع گفتگوهای اینترنتی عرصه جدیدی را برای گذران فراغت طیف رو به افزایشی از جوانان و شکل گیری حوزه فرهنگ های مختلف با زمینه ها و علائق متنوع فراهم ساخته است ". سرگرمی های مجازی علاقه جوانان به مشارکت اجتماعی و فعالیت های مدنی را با انگیزه های مختلف تحت الشعاع قرار می دهد و ممکن است بر مهارت های اجتماعی آنان در تدارک فراغت های گروهی و تفریحات و بازی های غیرمجازی تاثیر منفی بگذارد. همچنین مجاورت طولانی با فضای مجازی می تواند به فرهنگ پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و...

اول خدا بعد هم ... ؟!

اول خدا بعد هم … ؟!

اول خدا بعد هم ... ؟! همیشه شنیدیم در فیلم های سریال ها و گاها واقعیت که "بچمو اول سپردم به خدا بعدش به شما" ... شاید این جمله تا چند سال قبل یک واقعیت بود، اما واقعیت ها هم گاهی عوض می شوند و شدند! این مهم نیست که من بخواهم یا نه، بعد از خدا که احاطه بر همه چیز داشته و دارد، ما در همین دنیایی که در آن زندگی می کنیم، فرزندان خودمان را و حتی خودمان را به رسانه های می سپاریم! رسانه هایی که دور تا دور ما را احاطه کرده و عملا همه فکر و افکار ما را...

مفهوم اصطلاحی سواد رسانه

مفهوم اصطلاحی سواد رسانه

مفهوم اصطلاحی سواد رسانه در توضیح مفهوم اصطلاحی سواد رسانه باید گفت: سواد رسانه مجموعه‌ای از چشم‌انداز‌هاست، که ما به‌طور فعالانه، برای قرار گرفتن در معرض رسانه، از آنها بهره‌برداری می‌کنیم؛ تا معنای پیام‌هایی را که با آنها مواجه می شویم، تفسیر کنیم. ما چشم‌اندازهای خود را با استفاده از ساختارهای دانش خود می‌سازیم. برای ساختن ساختارهای دانش، به ابزار و مواد اولیه نیاز داریم. ابزار، مهارت های ما در حوزه ی فضای مجازی ،سواد رسانه‌اى و ماده ی اولیه اطلاعات به دست آمده از محتواى پیام‌ها و دنیای رسانه اى است. استفاده ی فعالانه از رسانه‌ها بدان معنی است که ما از پیام‌ها آگاهیم و...

به نام الله

هدف ما انتشار فرهنگ و تفکر سواد رسانه است، استفاده از محتوای سایت رایگان و عمومی سایت هدیه ای ناقابل به حضرت عشق، امیرالمومنین علیه السلام است. هدف ما انتشار فرهنگ و تفکر سواد رسانه است، استفاده از محتوای سایت رایگان و عمومی سایت هدیه ای ناقابل به حضرت عشق، امیرالمومنین علیه السلام است. -----------------