تفکر رسانه ای در فضای مجازی

تفکر رسانه ای در فضای مجازی

تفکر رسانه ای در فضای مجازی

تفکر رسانه ای در فضای مجازی

در بحث تفکر رسانه ای در فضای مجازی ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است.
و در حقیقت اهمیت فضای مجازی بسته به همین نکته است.
یک فیلم در حقیقت یک رسانه یک سویه است که ما از آن استفاده میکنیم.
و هیچ ارتباطی با رسانه های دیگر به شکل جدی ندارد.
یک موسیقی این ارتباط را ندارد. یک سریال ماهواره ای همینطور.

 

 

اما فضای مجازی سکوی پرتاب همه رسانه هاست.
یعنی اگر بخواهیم فیلم دانلود کنیم باید به سراغ سایت ها و کانال ها و یعنی درواقع فضای مجازی برویم.
برای دانلود بازی و موسیقی هم همینطور است.
و این اهمیت فضای مجازی است.
جوری که کلیپ های کوتاه را در کانال ها میبینیم و موسیقی ها را در کانال ها میشنویم.
محتوا و خبر ها و اتفاقات را در کانال ها و سایت ها مطالعه میکنیم.
و این در کنار تعامل و ساختار رو در روی فضای مجازی اهمیت فصه را چند برابر میکند.

وقتی که این رسانه بستر همه اتفاقات رسانه ای دیگر باشد یعنی هم یک فرصت بسیار بزرگ است و هم یک تهدید بزرگ.
اگر این ساختار را تبدیل کنیم به یک فرصت میتوانیم بیشترین بهره وری و راندمان را از این فضا داشته باشیم.
و اگر این اتفاق نیفتد ممکن است متحمل سنگین ترین ضرر ها شویم.

یک فیلم یک یا دو ساعته پس از تماشا ممکن است تا مدتها تاثیرش بر ذهن ما بماند.
اما مشاهده یک کلیپ و یک فیلم در فضای مجازی تاثیر بسیار بسیار بیشتری خواهد داشت؛
زیرا در این فضا میتوان با دیگران در مورد آن تعامل داشت.

تفکرات رسانه ای در فضای مجازی

 

نکته دیگری که در بحث تفکر رسانه ای در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است،
این است که این فضا مملو از امواج است.

یعنی در کنار اینکه با دیدن یک کلیپ در این فضا و فراهم بودن بستر تعامل در فضای مجازی،
بسیار درگیر آن میشویم ممکن است این کلیپ در یک ساختار موج باشد که ما را به سمتی ببرد که میخواهد.

وقتی که شما روی یک موج قرار میگیرید. این شما نیستید که تصمیم میگیرید بلکه آن موج است که تصمیم میگیرد شما را به چه سویی ببرد.
این یک نکته بسیار حیاتی و مهم است. اینکه کلیپی که در حال مشاهده آن هستیم،
بخشی است از کوهی از کلیپ ها و محتواهای مختلف و … در کانال و پیج های مختلف که ما را میبرد به سمتی که خودش میخواهد.
و این مسئله بسیار بسیار مهم است.

و مهمتر از آن نوع تعامل ما با این رسانه است.
اینکه چطور با این رسانه و با این موج تعامل میکنیم.

اگر تفکر رسانه ای در این فضا نداشته باشیم به غایت آسیب پذیر خواهیم بود.
زیرا اولا فضای مجازی در کنار ارائه محتوا یک خاصیت درگیر کنندگی دارد.
و ثانیا این درگیری ما با این محتوا میتواند بخشی از یک موج بزرگ باشد

که این موج های رسانه ای تفکر و سبک زندگی ما را بتواند مدیریت کند و در حال و آینده ما نقش مهم و حیاتی و بسزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.