لایه های رسانه ای

لایه های رسانه ای

لایه های رسانه ای

لایه های رسانه ای مجموعه آموزش تصویری است با موضوعات اهمیت تدوین، اهمیت موسیقی، اهمیت عکس ها و رنگ ها، اهمیت کلمات و جملات و زمان دادن به مخاطب.

اهمیت تدوین

خیلی از اوقات وقتی که مشغول تماشای فیلم و یا سریالی هستیم
ذهن ما در نگاه اول پیام اولیه این محتوا را دریافت میکند.
در حالی که ساختار رسانه ها به صورت لایه ای است و تنها در یک بخش خلاصه نمیشود.
بنابراین پیامی که ذهن ما دریافت میکند تنها یک پیام ابتدایی از این ویدئو یا عکس است.

اما مغز هر چه که زمان بیشتری را صرف مشاهده رسانه میکند و فیلم به جلو میرود
پیام ها متفاوت میشوند و برداشت ها تنوع بیشتری پیدا میکنند.
تدوین یک فیلم و نحوه چیدمان سکانس های مختلف و ترتیب قرار گرفتن آنها،
و همچنین چیدمان المان های استفاده شده در کلیپ یا فیلم رابطه مستقیمی با انتقال پیام رسانه به مخاطب دارد.

بار فکری که جابجایی یک سکانس میتواند برای مخاطب ایجاد کند
بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنیم.
تدوین درست میتواند پیام محتوای شما را تا مدت طولانی تر در ذهن مخاطبتان نگه دارد.

و بالعکس تدوین غیر اصولی و بی قاعده به تدریج همه یا بخشی از آن پیام را دچار نقص خواهد کرد.
انتخاب پیام درست تنها کافی نیست راه های انتقال آن هم باید استاندارد و بر طبق اصول باشند.
در بحث لایه های رسانه ای اهمیت تدوین بسیار برجسته است.
آیا با اصول تبلیغ در فضای مجازی آشنا هستید؟

اهمیت موسیقی

یکی از مباحثی که در فضای رسانه به آن توجه زیادی نمیشود
اهمیت موسیقی پس زمینه یا بک گراند محتواهای مختلف است.
حسی که به وسیله موسیقی به همراه پیام به مخاطب منتقل میشود
میتواند مکمل این پیام باشد و یا ناقص کننده آن.
این ها اتفاقاتی هستند که ما در ظاهر به آنها توجه نمیکنیم اما آنها تاثیر خود را دارند.
کلیپ یا فیلم و پادکست به وسیله این آیتم ها هستند
که تاثیر گذاری برای طولانی مدت پیدا میکنند؛
و مخاطب را مجذوب خود میکنند.

خیلی اوقات فکر میکنیم موسیقی و تدوین و … اجزای فرعی کار محسوب میشوند
و اهمیت آنها نیز در درجه دوم قرار میگیرد.
در صورتی که این المان ها هستند که محتوای ما را میسازند و جزء اصلی آن هستند.
برای مثال موسیقی های معروف و زیبای بسیاری را شنیده ایم که در واقع برای یک فیلم ساخته شده بودند.
اما نام و نشانی از آن فیلم نیست در صورتی که موسیقی آن سالهاست که گوش داده میشود.
شاید برای انتخاب موسیقی مناسب برای یک کلیپ سه دقیقه ای ۳ روز زمان صرف کنید.
باید بگوییم کاملا ارزش آن را دارد،
زیرا تاثیر بسیار مهمی در انتقال و ماندگاری پیام شما در ذهن مخاطب خواهد داشت.

اهمیت عکس ها و رنگ ها

یکی از مسائلی که در مبحث لایه های رسانه ای خیلی مهم است
اما توجه کمتری به آن میشود اهمیت عکس ها و رنگ ها و است.
صرف هماهنگی رنگ ها و مکمل بودنشان نیاز محتوا را برطرف نمیکند.
بلکه باید به این نکته توجه کرد که محتوایی که میسازیم برای چه قشری است.
اینکه این قشر در چه بازه ی سنی قرار دارد، جنسیتش چیست و …

برای مثال اگر برای نوجوانان تولید محتوای تصویری میکنید،
تحقیق کنید که اکنون به چه نوع گرافیک ها و جلوه های بصری جذب میشوند؛
ترند های روز را دنبال کنید و در مورد مطالب رنگشناسی مطالعه داشته باشید
تا استاندار ها در مورد اهمیت رنگ ها و عکس ها را رعایت کرده باشید.

موضوع و نوع کارتان را در نظر بگیرید و متناسب با آن تصاویر و رنگ ها را انتخاب کنید.

برای مثال در حوزه استارتاپ ها همواره از رنگ های شاد و با طراوت استفاده میشود تا مفهوم تازگی و نو بودن را برساند.

یا در انتخاب عکس ها دقت کنید که مفاهیم را به خوبی منتقل کنند.
اگر نیاز است از عکس ها واقع گرایانه استفاده کنید؛
و اگر حس میکنید تصویرسازی ها و تصاویر گرافیکی مفهوم مورد نظر شما را منتقل میکنند
در مورد استفاده صحیح از هریک جستجو و سپس آنها را به کار ببرید.

اهمیت کلمات و جملات

یکی از لایه های پنهان رسانه ای که اثر گذاری بسیاری در جهت دهی افکار مخاطبان دارد
اهمیت انتخاب کلمات و جملات مناسب است.
برای تاثیر هر چه بیشتر محتوا میبایست بر روی تک تک کلمات تفکر و نوع برداشت مخاطب از آن را بررسی کرد.

قبل از انتخاب هر کلمه و جمله خود را جای مخاطب بگذاریم و بررسی کنیم ارتباطی با آن کلمه میگیرد یا خیر؛
و این جمله یا کلمه انتخابی ذهن مخاطب را به چه سمت و سویی میبرد.
اشتباهی که بسیاری انجام میدهند استفاده از تیترهای زرد است.
برخی رسانه های صرفا برای جذب کردن مخاطب از کلمات و تیترهایی استفاده میکنند که توجه مخاطب را برانگیخته میکند،
و حس کنجکاوی او را تحریک میکند.
اگر به مطلبی در محتوای شما اشاره نشده است نباید از آن برای جل توجه مخاطبین استفاده کنید.
زیرا با این کار اصول اهمیت کلمات و جملات را رعایت نکرده اید و اعتماد وی به خودتان را از بین میبرید.
مثال تولید محتوای با کیفیت و محتوای زرد مانند علاقه انسان به تنقلات و فست فود و غذاهایی از این دست است و
در مقابل آن نیازی که به غذاهای سالم و باکیفیت دارد.
برای رشد درست باید محتوای سالم به مخاطب عرضه کنیم.

زمان دادن به مخاطب

نکته مهم در مبحث لایه های رسانه ای توجه زمان دادن به مخاطب برای آینده تفکری است که برای مخاطب میسازد.
اگر ساختار کاملی از تدوین خوب ، کلمات درست ،
موسیقی تاثیرگذار و تصاویر خوب داشته باشیم میتوانیم تاثیر دلخواه را بر روی مخاطب بگذاریم.

با رعایت کردن این موارد میتوانیم مطمئن باشیم که هم در کوتاه مدت و میان مدت و هم در بلند مدت بر ذهن مخاطب تاثیر گذاشته ایم.
استمرار و همراهی با مخاطب به این معنی که به او زمان دهیم تا برداشت هایی که در محتوا قرارداده ایم را دریابد.
پیامی که در دل کلیپ یا ویدئو شما قرار دارد باید یک پیام مدت دار باشد.
برای مثال اگر چند روز از زمان بازدید محتوا توسط مخاطب گذشته است؛
و مخاطب ناگهان به یاد کلیپ شما می افتد میبایست ذهنش درگیر پیام نهفته در ویدئو شود.
یعنی جزء به جزء محتوای شما باید در بر دارنده و رساننده پیام مورد نظر شما باشد.
و به این نکته توجه کنید که هر چه پیام شما غیر مستقیم به مخاطب عرضه شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود.
با زمان دادن به مخاطب ، مخاطب پیام مستقیم شما را دریافت میکند و ناخودآگاه او پیام غیر مستقیم شما را تحلیل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.