بانک چند رسانه ای

بانک محتوای چند رسانه ای

همه عکس نوشته ها، کلیپ ها و پادکست های سواد رسانه
قدرت جستجوگرها و شبکه های اجتماعی

قدرت جستجوگرها و شبکه های اجتماعی

قدرت جستجوگرها و شبکه های اجتماعی خیلی از وقت ها دید ما نسبت به ابزار هایی که از آن ها استفاده میکنیم؛ "یک سری ابزار ساده و کار راه بنداز است." به این صورت که از این ابزار استفاده میکنیم به نفع خودمان، در صورتی که شاه راه و شاه کلید اصلی در واقع در دست ما و در همین رسانه ها است. اگر ما قدرت تحلیل و قدرت تفکر در باره این رسانه ها را داشته باشیم نوع تعامل با این رسانه ها متفاوت خواهد بود. ممکن است فکر کنیم که به این رسانه ها مسلط هستیم اما در واقعیت اینطور نیست و قدرت...

انتخاب تصویر و عنوان مناسب محتوا

انتخاب تصویر و عنوان مناسب محتوا

انتخاب تصویر و عنوان مناسب محتوا به نوعی برای مخاطبین شما جدابیت ایجاد می کند عنوان مناسب در کنار تصویر مناسب است که مخاطبین را تحریک می کند برای مطلب شما زمان بگذارند یا نگذارند. عنوان مطلب و عکس شما در فضای مجازی اتفاق بسیار مهمی است. اگر شما بتوانید محتوایی را منتشر کنید که از عنوان و تصویر به روز و خوبی برخوردار باشد توجه مخاطب را در وهله اول جلب کرده اید و همان جلب توجه مخاطب به این مطلب است که ارزش پیدا می کند و باعث می شود که مخاطب مخاطب برای مطالعه و یا استفاده از این مطلب زمان...

سوء مصرف فضای مجازی

سوء مصرف فضای مجازی

سوء مصرف فضای مجازی در کمین همه است و اعتیاد به رسانه ها و معتاد فضای مجازی شدن ممکن است برای همه رخ دهد. در فضای رسانه ما یک قانون داریم که میگوید: اول خودت. در فضای رسانه اگر ما خودمان را اصلاح نکنیم هرگز نمی توانیم روی فرزندمان اثر مثبت داشته باشیم. هرگز نمی توانیم مدیریت رسانه ای خانوادمان را انجام دهیم. چون خودمان را اصلاح نکردیم. والدینی را در نظر بگیرید که بیست و چهار ساعت سرگرم تلگرام هستند و مدام در حال کار کردن و بازی کردن با موبایل و تبلت و رایانه و لبتاب و ... هستند این والدین چگونه می توانند...

شبکه های نوظهور ماهواره ای

شبکه های نوظهور ماهواره ای

شبکه های نوظهور ماهواره ای شبکه های نوظهور ماهواره ای یک خطر جدی برای فرهنگ ما هستند. در چند سال گذشته با بروز و ظهور شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند. استقبال از شبکه های ماهواره ای بسیار کاسته شده بود. و در عین حال شبکه های ماهواره ای هم رو به افول بودند. و شاهد بودیم که شبکه های ماهواره ای معروفی به نام فارسی وان بسیار از برنامه هایش را تعدیل کرد. که اتفاق بسیار مهمی است.       اما الان قصه دارد برمیگردد. یعنی یک سری شبکه ی ماهواره ای عموما با حمایت آمریکا و اسراعیل و عربستان سعودی در حال شکلگیری هستند. با تجهیزات...

چهار دیواری امن

چهار دیواری امن

چهار دیواری امن برای هیچ کسی در فضای مجازی وجود ندارد. خیلی وقت ها ما در فضای مجازی که شامل سایت ها و شبکه های اجتماعی و شبکه های پیامرسان هست اطلاعات خودمان را به شکل ناخواسته منتشر می کنیم. یعنی یک وسیله ای می خریم تصویرش را می گیریم و در اینستاگرام مان می گذاریم. یا یک محتوایی را در کانال تلگرامی خودمان یا در گروه های خودمان قرار می دهیم. تصور ما از این فضا فضا یک چهار دیواری و اتاق امن است. توجه نداریم که در این فضای عمومی داریم خصوصی ترین مطالب و تصاویر خود را منتشر می کنیم. چهار دیواری امن کلی...

خوراک رسانه ای

خوراک رسانه ای

خوراک رسانه ای یکی از مباحث سواد رسانه است که مسئولیت پذیری والدین و خانواده ها برای کنترل رژیم مصرف رسانه فرزندان در آن نقش مهمی دارد. آیا ما به خوراک مغز و فکر فرزندان خود به اندازه خوراک جسم آن ها اهمیت می دهیم؟ شاید در نگاه اول بسیار ساده و پیش پاافتاده به نظر برسد ولی واقعیت این است که مسئولیت خوراک رسانه ای فرزندان به عهده والدینشان است. اولین قدم برای ارائه خوراک رسانه ای به فرزندانمان، شناخت ذائقه آنهاست که این مسئله به هر قیمتی که شده است باید بدست بیاید. من اگر فرزندم را بشناسم و بدانم به چه ورزشی...

امنیت مالی در فضای مجازی

امنیت مالی در دنیای امروز

امنیت مالی در دنیای امروز پول در فضای دیجیتال امنیت خاص خودش را میطلبد. زمانی پول های به شکل سکه بودند، بعد ها تبدیل به پول های کاغذی شدند و امروز تبدیل شده اند به یک اعتبار در فضای مجازی. یعنی پولی به صورت فیزیکی رد و بدل نمیشود. بلکه آن اعتبار بین افراد تبادل میشود. یعنی به صورت دیجیتال این اعتبار به گردش درمی آید. این اعتبار میتواند وجهی باشد که به واسطه اپلیکیشن های مختلف به حساب های مختلف جا به جا میشود یا میتواند ارزها دیجیتال مانند بیت کوین باشد. تمام این ها امنیت خاص خود را میطلبند که نسبت به همان ساختار...

مدیریت زندگی در فضای مجازی

مدیریت زندگی در فضای مجازی

مدیریت زندگی در فضای مجازی وقتی از مدیریت زندگی صحبت میکنیم الزاما اتفاق خاصی ملاک نیست، و الزاما اتفاق خاصی مهم نیست. بله همین که بتوانیم بخشی از زندگی خودمان را مطابق نظر خداوند و اهل بیت علیه السلام بسازیم، میشود مدیریت زندگی. اینکه بدانیم چه حرفی را کجا بزنیم. چه ایموجی و استیکری را کجا استفاده کنیم. چه کلمه و جملاتی را کجا بنویسیم. این ها همه میشوند مدیریت زندگی. آنطوری که خداوند میپسندد. خداوند دوست ندارد کسی مسخره شود، به کسی تهمت زده شود، غیبت کسی صورت بگیرد. این ساختار یک ساختار بسیار مهم است که باید برای ما تبدیل به دغدغه شود؛ باید به آن فکر کنیم...

تغییر روابط مجازی

تغییر روابط مجازی

تغییر روابط مجازی و تغییر رابطه های اجتماعی فرد در فضای مجازی و حقیقی از فاکتورهای بسیاری تاثیرپذیر است که البته همه آنها به فضای مجازی ختم می شوند. خیلی وقتا هست نگاه می کنیم میبینیم فلان جوان قبلا خیلی بیشتر به به خواهرش، به برادرش و والدینش احترام می گذاشت. در مدرسه رفتارش با معلم هاش، با دوستاش خیلی بهتر بود. ولی الان یک مدتی است که گویی اصلا طرز تفکرش تغییر کرده. مانند این که این فرد دیگر آن آدم سابق نیست واقعا چه اتفاقی رخ می دهد که انسان ها تغییر رفتار می دهند و نوع احترام گذاشتنشان تغییر می کند. نوع...

جایگزین های فضای مجازی

جایگزین های فضای مجازی

جایگزین های فضای مجازی را میتوان از خود فضای مجازی با در نظر گرفتن مواردی مانند مدیریت زمان و آموزنده بودن بازی ها انتخاب کرد. استفاده از بازی های کامپیوتری در زمانه ما خیلی مورد نیاز است و کسانی که از استفاده های مثبت این فضا بدگویی می کنند سخت در حال اشتباه هستند. بلکه باید بگوییم کاملا برعکس گفته این ها صادق است و خوب یا بد بودن استفاده از فضای مجازی به عهده هر فردی است که از آن استفاده می کند. خیلی وقتا والدین برای خود یا فرزندانشان دغدغه استفاده بی رویه از فضای مجازی را دارند. ولی به این فکر می...

تاثیرگذاری و تاثیر پذیری از فضای مجازی

تاثیرگذاری و تاثیر پذیری از فضای مجازی

تاثیرگذاری و تاثیر پذیری از فضای مجازی راز ماندگاری و مقاومت در برابر تبلیغات گسترده رسانه ها را فاش می کند. تاثیرگذاری در فضای مجازی و تاثیر پذیری از کانال ها و ... بدون آمادگی و آگاهی امکان پذیر نیست. رسانه های غربی و رسانه های ضد دین، ضد تفکر زیبای اسلامی به شدت روی اصول تاثیر گذاری دقت دارند. اینکه چطور می توانند بسیار زیاد موثر باشند. اینکه چطور می توانند تا حد بسیار قابل توجهی روی مخاطبشان تاثیر بگذارند. اما ما اصلا بر حجم اثر پذیری خود دقت نمی کنیم و بهه راحتی تفکر، منطق، احساسات و ... خود را به دست...

مالکیت استفاده از ابزار

مالکیت استفاده از ابزار

مالکیت استفاده از ابزار های مورد نیاز برای اینترنت و فضای مجازی به عهده چه کسی باشد؟ از چه زمانی می توانیم برای فرزندان و یا خودمان لب تاب و گوشی هوشمند بخریم؟ یک سوالی که همیشه برای ما مطرح است این است که از چه سنی برای فرزندانمان گوشی موبایل یا تبلت بگیریم؟ تنها یک قاعده دارد و آن این است که زمانی باید برای فرزندانمان موبایل یا تبلت بگیریم که آنها به این ابزار نیاز داشته باشند. منظور از نیاز چیست؟ عدم وجود این ابزار آسیب به درس و تفکر و اتفاقات پیرامونش وارد کند و یا اینکه این ابزار بتواند باعث پیشرفت و...