عکس نوشته

عکس نوشته های سواد رسانه

عکس نوشته های آموزشی و تلنگرهای رسانه ای
گریه ها و خنده های مجازی

گریه ها و خنده های مجازی

گریه ها و خنده های مجازی خندیدن های مجازی، گریه های در رختخواب اما، واقعی ... در دنیای امروز و عصر تکنولوژی و فناوری رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ما را با یک چالش و دوگانگی مواجه کرده اند. دوگانگی بیان احساسات. آدم ها همیشه به نظرات دیگران نسبت به خودشان اهمیت میدهند. برایشان مهم است که دیگران در مورد آنها چه فکری میکنند و قضاوت ها در مورد خودشان چیست. شبکه های اجتماعی ما را دقیقا در معرض قضاوت دیگران قرار میدهد. و مطمئنا کسی نمیخواهد که نظرات بدی دریافت کند. در این بین برخی برای دریافت نظرات مثبت و به اطلاح خودمان...

ریشه مجازی تنهایی ها

ریشه مجازی تنهایی ها

ریشه مجازی تنهایی ها ریشه خیلی از تنهایی های امروز ما آدم ها، همیشه همراهمونه ... وقتی که زندگی های امروزی را با زندگی های چندین سال قبل مقایسه میکنیم، یک نکته بسیار جلب توجه میکند. و آن تعداد آدم های تنها و منزوی است. کسانی که وقتی با آن ها صحبت میکنیم از تنهایی هایشان ناله میکنند و خودشان هم نمیدانند که، برای چه کسی را در زندگی ندارند که با او وقت بگذارنند و روابط اجتماعی محدودی دارند. غافل از اینکه همین وسیله کوچکی که به هیچ وجه هیچگاه از خودشان دور نمیکنند آنها را به این کنج تنهایی کشانده.   ریشه مجازی تنهایی ها   شبکه اجتماعی...

چقدر از خودمون ویترین ساختیم!

چقدر از خودمون ویترین ساختیم!

چقدر از خودمون ویترین ساختیم! اصلا اینستاگرام است و دروغ هایش! دروغ های اینستاگرامی قشنگی که باور میکنیم ... دروغ همیشه قشنگ بوده است. چیزاهایی که میخواهیم بشنویم و ببینیم. کسی که همیشه میخواستیم باشیم. رویایی که میتوانیم نه برای خودمان بلکه برای دیگران واقعی اش کنیم. اینستاگرام بستری شده است که برخی افراد به خصوص قشر نوجوان در آن به دنبال صرفا دیده شدن هستند. حال به هر قیمتی که شده! فحاشی به دیگران، پراکنده کردن شایعات و ... نکته غم‌انگیز ماجرا مغفول ماندن افرادی است که مطالب خوبی منتشر میکنند. یا هنرمندانی که هنر خود را در فضای مجازی به نمایش میگذارند. چقدر از خودمون ویترین...

استفاده شبانه از رسانه‌ها

استفاده شبانه از رسانه‌ها

استفاده شبانه از رسانه‌ها حریم خصوصی ایجاد می کند و این یکی از دلایل ممنوعیت رسانه در اتاق خواب است. کسانی که به این موضوع احترام نمی گذارند خود را در معرض آسیب قرار داده اند. تفاوتی نمی کند که پدر باشید یا مادر و یا فرزند اتاق خواب و تاریکی شب و تنهایی برای شمه حریم خصوصی ایجاد می کند که در این حریم خصوصی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. خود کنترلی و پیشگیری از وقوع اتفاقات ناخوشایند فقط مخصوص فرزندان نیست. استفاده شبانه از رسانه‌ها استفاده شبانه از رسانه ها برای هر سنی، حریم (کاملا!) خصوصی ایجاد می کند. یکی از بهترین راهکارهای...

حرف های دروغ

حرف های دروغ

تشخیص حرف های دروغ و راست در رسانه ها و فضای مجازی سخت شده است. اما ضرب المثل " شنیدن کی بود مانند دیدن " هنوز واقعیت دارد و به ما در تشخیص دروغ های مجازی کمک می کند. در بهترین شرایط در فضای مجازی باز هم امکان فریب و دروغ وجود دارد. باید در تمامی مطالبی که از فضای مجازی دریافت می کنیم احتمال اشتباه و دروغ هم بدهیم. هیچ مطلبی را بدون تحقیق قبول نکنیم و از منبع های معتبر اطلاعات دریافت کنیم. حرف های دروغ حرف های راست دیدنی هستند، حرف های دروغ شنیدنی! معمولا کسانی که شایعه پراکنی و دروغ پردازی...

کمی زود باور نباشیم

کمی، فقط کمی زود باور نباشیم!

کمی، فقط کمی زود باور نباشیم! تا از آسیب های فضای مجازی در امان بمانیم. زودباوری در فضای مجازی ریشه بسیاری از مشکلات بوجود آمده برای فعالان و کاربران فضای مجازی است. یکی از مواردی که در کلاس های سواد رسانه باید حتما مورد توجه قرار گیرد دوری از زود باوری است. زودباوری می تواند سبب انحراف افکار و رفتار انسان های بسیاری شود. کسانی که از این اتفاق رنج می برند فقط کافی است نسبت به هر موضوع یا خبری که در فضای مجازی می بینند و می خوانند مقداری شک داشته باشند. کمی، فقط کمی زود باور نباشیم! هرچیزی که در فضای مجازی...

خوراک رسانه‌ای

خوراک های رسانه ای

خوراک های رسانه ای خوراک فقط غذا نیست! خوراک یعنی هر چیزی که ما رو پُر میکنه! چه رسانه باشه چه فست فود! خوراک های رسانه ای واقعیت این است که اگر نیمی از مقداری که به غذایی که میخوریم اهمیت می دهیم به غذایی که به ذهنمان میدهیم اهمیت میدادیم, وضعیت اکنون خیلی متفاوت بود. حضور در شبکه های فضای سایبر و رسانه های اجتماعی هیچ مشکلی ندارد اما فعالیت بدون داشتن پیش زمینه های سواد رسانه میتواند خطرناک باشد. همینطور که شاهد وضعیتی که در حال حاضر بر فضای مجازی حاکم است هستیم و رسانه ها از افرادی ناآگاه سو استفاده میکنند و مطالب دروغ را...

مسئولیت گفتار و رفتار مجازی

مسئولیت گفتار و رفتار مجازی

مسئولیت گفتار و رفتار مجازی بر عهده تک تک کاربران رسانه ها و فضای مجازی است. ما باید با بیشترین مدیریت استفاده از فضای مجازی سالم ترین  و بهترین لحظات را ایجاد کنیم. خدایا! مگذار شرمنده کلماتمان در گفتار و نوشتار شویم ...   مسئولیت گفتار و رفتار مجازی شما اگر بخواهید در یک دفتر روزنامه استخدام شوید و یا برای روزنامه ای مطلب بنویسید؛ باید از زیر ذربین معیار های زیادی عبور کنید و ثابت کنید استحقاق نویسندگی مطالبی که هزاران نفر میخوانند را دارید. زمانی که شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کردند هر فردی یک روزنامه شخصی پیدا کرد! کاملا متعلق به خودش و با اختیار...

بازی های رایانه ای

بازی های رایانه ای

بازی های رایانه ای به عنوان یک صنعت بازی شناخته می شوند و این بع علت گردش مالی و درآمد زایی بالای این صنعت است. ساخت بازی کامپیوتری می تواند یک شغل خوب باشد. یکی از فرصت های به وجود آمده در اثر پیشرفت رسانه ها و ایجاد فضای مجازی بازی است. امروزه بازی های آنلاین و حتی غیر آنلاین برای بیشتر کسانی که اقدام به تولید آنها نموده اند درآمدزا بوده است. اگر ما فقط به عنوان یک کاربر و مصرف کننده مشتری دائمی این بازی ها نباشیم ما هم می توانیم به راحتی با تولید بازی هایی کسب درآمد کنیم. امروزه ساختن...

دو روی فضای مجازی

دو روی فضای مجازی

دو روی فضای مجازی این روز ها چقدر میخندیم؟! (از ته دل!) انگار برایمان عادت شده است دیگر. به طور واضح دروغ ها را میبینیم. متوجه حرکات صرفا نمایشی میشویم. خنده های مصنوعی را میفهمیم. گریه های دروغین را هم همینطور. اما عادت شده است. جزئی از روزمره هایمان شده و حتی بعضا از آن لذت هم میبریم! فضای مجازی در بسیاری مواقع همچون سیاه چاله ایست که احساسات را به درون خود میکشد، و تنها چیزی که باقی میگذارد نقابی است از جنس تظاهر. دو روی فضای مجازی متاسفانه پس از مدتی فردی که در شبکه اجتماعی چهره ای غیرواقعی از خود به نمایش گذاشته است، به دلیل...

شمای کلی کاربران اینستاگرام

شمای کلی کاربران اینستاگرام

شمای کلی کاربران اینستاگرام در سراسر جهان در یک اینفوگرافی. با توجه به روند رو به رشد شبکه های اجتماعی و همه گیر شدن آنها به خصوص اینستاگرام، دانستن اعداد و ارقام و شاخص های رشد آن می تواند برای علاقمندان جذاب باشد. آماری که مشاهده میکنید گزارشی است مشترک از پلتفرم Hootsuite که ویژه مدیریت شبکه های اجتماعی است؛ و شرکت تبلیغاتی We Are Social که به نام "جهان دیجیتال ۲۰۱۹" در ژانویه این سال منتشر گردیده است. در گزارش Global Digital 2019 علاوه بر آمار های جهانی دنیای تکنولوژی و مقایسه رشد شاخص های کلیدی پیشرفت عرصه های مختلف تکنولوژی، گزارشی از وضعیت...

سلامت روح

سلامت روح

سلامت روح و ایمن سازی قلب و روح در فضای مجازی یکی از دقدقه های مشترک بیشتر کاربران رسانه ها است که به مدیریت مصرف رسانه اهمیت می دهند. آسیب های روحی و روانی که در بیشتر موارد نصیب کاربران شبکه های اجتماعی می شود به اندازه ای خطرناک است و خطرات جدی به همراه خود به یدک می کشد که در اخبار مورد توجه قرار می گیرد. اما برای اینکه دچار این آسیب ها نشویم و به صورت تضمین شده و با اطمینان کامل بتوانیم از رسانه ها استفاده کنیم باید از چه قوانینی پیروی کنیم. رعایت حد و حدود شرع در قوانین...