پادکست های سواد رسانه

پادکست ها و کلیپ های صوتی آموزشی و تربیتی سواد رسانه
بی توجهی نسبت به موارد زمانبر در فضای مجازی

بی توجهی نسبت به موارد زمانبر در فضای مجازی

بی توجهی نسبت به موارد زمانبر در فضای مجازی باعث تولید محتوای ضعیف می شود و نویسندگی در فضای مجازی را از روال عادی خود جدا می کند.در بحث نوشتن در فضای مجازی بسیار زیاد باید وسواس به خرج داد. به این معنا که شما برای یک مطلب علمی و دقیق ساعت ها زمان می گذارید، استخراجش می کنید، کارهای مختلفی برایش انجام می دهید و آن مطلب را منتشر می کنید. اون مطلبی که بسیار برای آن زمان گذاشتید اگر غلط املایی و ساختاری در آن وجود داشته باشد مخاطب آن مطلب را مطالعه نمی کند. به راحتی صفحه و مطلب شما را...

اخلاص در فضای مجازی

اخلاص در رسانه های اجتماعی

اخلاص در رسانه های اجتماعی لازمه موفقیت در فعالیت های مجازی اعم از تجارت های اینترنتی و تبلیغ در فضای مجازی است و اخلاص در فضای مجازی باید صد در صدی باشد.خیلی از اوقات ممکن است فکر کنیم داریم به خاطر خداوند زندگی میکنیم. اما بیایید کلاهمان را قاضی کنیم! تک تک حرفها ، کارها ، شکلک ها و ایموجی هایی که استفاده میکنیم برای خداست؟ یا نه بخشی از آن برای دل خودمان است؟ چقدر از کارهایمان مطلقا برای خداست که اصلا منیتی در آن نیست؟  تبلیغ در فضای مجازی اخلاص و تقوای صددرصدی نیاز دارد. تربیت رسانه ای باید به گونه ای باشد...

کلاهبرداری در فضای مجازی

کلاهبرداری در فضای مجازی

کلاهبرداری در فضای مجازی با کلاهبرداری در فضای حقیقی تفاوت های ساختاری بسیاری دارد. فریب در فضای مجازی و کلاهبرداری اینترنتی بسیار ساده تر از فضای حقیقی است.خیلی راحت یک سری آدم داخل فضای مجازی کلاهبرداری انجام می دهند. واقعیت تلخ تر این است که خیلی از کسانی که در این فضا هستند به سادگی فریب می خورند و کلاهشان برداشته می شود.حتما شما هم فکر می کنید جزو این دسته نیستید ولی واقعیت این است که دقیقا از کسانی که فکر می کنند جزو این دسته نیستند به سادگی کلاهبرداری می شود. ساختار فضای مجازی به گونه ای است که همه چیز...

مدیریت استفاده از فضای مجازی

مدیریت استفاده از فضای مجازی

مدیریت استفاده از فضای مجازی مشخص می کند چه برندی رشد کند و چه مدلی تبدیل به مد روز شود و حتی جنگ نرم توسط مدیریت رسانه ها اتفاق می افتد.در جامعه ما اتفاق تلخی رقم خورده است. جامعه ما متاسفانه به سمت و سویی رفته است که رسانه ها مردم را مدیریت و کنترل می کنند. به تعبیری به جای اینکه مردم بر رسانه ها حکومت کنند، رسانه ها بر مردم حکومت می کنند و بر افکار مردم حاکم هستند.امروزه عملا رسانه ها هستند که برای ما مشخص می کنند چه غذایی خوشمزه است. مدل کیف و کفش ما را رسانه...

بهترین الگو برای پروژه های مجازی

بهترین الگو برای پروژه های مجازی

بهترین الگو برای پروژه های مجازی خیلی وقت ها موقع ساخت یک اپلیکیشن یا یک سایت یا یک طرح اقتصادی یا فرهنگی، همیشه یک سری از نمونه های خاص را جلوی خود میگذاریم و میگوییم باید مثل این باشیم. این یک اتفاق غلط است. ایجاد یک طرح چه در فضای فرهنگی و مذهبی و چه در فضای تجاری باید شامل بهترین های پیاده شده و بهترین های پیاده نشده باشد.  برای مثال اگر قصد راه اندازی سایتی را داریم سایت های مشابه با هدف یکسان را بررسی کنیم و با افرادی که در این زمینه فعالیت کرده اند مشورت کنیم. پروژه های خارجی مشابه را...

کنترل جریان فکری

کنترل جریان فکری

کنترل جریان فکری و حتی کنترل جریان های فکری رسانه ای برای مدیریت افکار عمومی در فضای مجازی در عصر ما به راحتی قابل انجام است.گوشی های هوشمند و به شکل کلی ابزارهای دیجیتال، چه موبایل و چه تبلت هر کدام یک رسانه هستند. رسانه ای که دست یک فرد و یک انسان واقعی است که مخاطب با این انسان واقعی ارتباط برقرار می کند. حالا شما در نظر بگیرید می خواهید علیه و یا به نفع یک جریان فکری قدم بردارید این اتفاق به سادگی رقم می خورد این ابزار در لحظه می تواند محتوایی تولید کند که مخاطبین شما می توانند بازنشر...

آرایش

آرایش ۷ قلم؟ آخرش چی؟!

آرایشفضای مجازی موج هایی دارد که یک از این موج های مجازی موج زیبایی و آرایش است. آدم هایی که تا پیش از استفاده از این ابزار سالم زندگی میکردند و اهل تجملات و خودنمایی بودند. وقتی وارد این فضا می شوند احساس میکنند از بقیه عقب مانده اند! به خود میگویند من هم این زیبایی را دارم پس چرا ۷ قلم آرایش نکنم و خودم رو عرضه نکنم؟ و نمیفهمد که با این چالش های مجازی در چه بازی خطرناکی افتاده است.  در بازی ای که واقعا آخرش مشخص نیست. که بعد از این هم که خودش را عرضه کرد و خودش را...

قضاوت در فضای مجازی

قضاوت در فضای مجازی

قضاوت در فضای مجازی اتفاق تلخی که خیلی از اوقات در فضای مجازی رقم می خورد و ما به عنوان یک "من" که در این جامعه و در این فضا زندگی میکنیم، و به عنوان یک شخص مسئول در این جامعه باید به آن دقت داشته باشیم این است که خیلی از اخبار و مطالب اعم از پزشکی، خبر های ورزشی، سیاسی و ... می تواند دروغ و شایعه باشد.خیلی از اوقات ما خودمان با یک کار ساده مانند ریتوییت کردن به این دروغ ها دامن میزنیم؛ و حواسمان نیست که با این کار هم از خودمان و هم از دیگرانی که پیام...

حفظ شخصیت و حریم در فضای مجازی

حفظ شخصیت و حریم در فضای مجازی

حفظ شخصیت و حریم در فضای مجازیدر فضای حقیقی ناچاریم به این که حریم ها را حفظ کنیم. حریم های دوستان، خانواده و در کل پیرامون ما. احترام و شخصیت و فضای تعمل را حفظ کنیم. اما متاسفانه در فضای مجازی به دلیل عدم حضور فیزیکی یک وقت هایی این حریم ها شکسته میشود. شوخی هایی رد و بدل می شود که چندان خوشایند نیست.  شخصیت ها شکسته می شود. پدر و فرزند. خواهر و برادر ، دوست با دوست و خدای ناخواسته نامحرم. این ساختار این فضاست که به خاطر عدم حضور تعامل را خیلی باز تر میکند. اینجا مسئولیت فقط و فقط با...

تعامل با مخاطبین در فضای مجازی

تعامل با مخاطبین در فضای مجازی

تعامل با مخاطبین در فضای مجازی رکن اصلی موفقیت در رسانه است. شنیدن و موثر دانستن انتقادات و نظرات کاربران به رشد ما بسیار کمک می کند.مخاطبین ما در محیط های مختلف فضای مجازی سرمایه های حضور و وجود ما در این فضا هستند. یعنی اگر ما مخاطبینمان را نداشته باشیم گویی هیچ چیزی، هیچ سرمایه و فرصتی در این فضا نداریم.چرا که تمام ارزش کار تبلیغی ما به وجود مخاطبینی است که آن ها را ببینیم، که با آن ها تعامل کنیم. حضور در فضای مجازی نیاز به صحبت و تعامل با مخاطبین دارد. ما باید نسبت به مخاطبین خود در...

درک احساسات در فضای مجازی

درک احساسات در فضای مجازی

درک احساسات در فضای مجازی در فضای مجازی ، چه یک پست در یک وبسایت و وبلاگ باشد و چه یک پیام در چت خصوصی لحن های ما الزاما مورد تصور طرف مقابل قرار نمی گیرد. این به چه معناست؟ برای مثال من یک حس خوب دارم اما ممکن است کلماتی که استفاده میکنم یک حس خنثی را به خواننده من منتقل کند. یا حتی یک حس منفی.به همین دلیل بسیار مهم است که نکات مهم و مباحث مهم را چه جلسه ی مهم در گروه باشد چه یک صحبت دو نفره با یک همکار؛ این موارد به شکل حضوری مطرح شوند. تا کلمات...

فرصت های آموزشی در بازی های آنلاین

فرصت های آموزشی در بازی های آنلاین

فرصت های آموزشی در بازی های آنلاین را دست کم نگیرید. فرصت های بازی های آنلاین در بسیاری از موارد فرصت های نابی هستند که فقط در اینگونه بازی ها ایجاد می شوند فقط کافی است آسیب ها و فرصت ها را بشناسید.خیلی وقتا والدین این تصور را دارند که یک بازی آنلاین یا یک بازی کامپیوتری صرفا ضرر هستند. در صورتی که اصلا اینطوری نیست. بعضی از بازی ها هستند که اتفاقا یک سری نکات را به فرزندانمان یاد می دهند. الان بازی هایی داریم که فوق العاده ساده هستند و بچه با انجام آنها ریاضی یاد می گیرد. بازی های مفید و آموزنده...