پادکست های سواد رسانه

پادکست ها و کلیپ های صوتی آموزشی و تربیتی سواد رسانه
موج های مجازی

موج های مجازی

موج های مجازی جریان هایی را راه می اندازند که قدرت تفکر در رسانه ها را از افراد می گیرند و انسان ها را دچار اشتباه و قضاوت زود هنگام در فضای مجازی میکنند.واقعیت فضای مجازی این است که این فضا یک موج است. یک موج بزرگ که شامل موج ها کوچکتر است. مانند دریا.موجی بزرگ که پشت ماجراست و موج های کوچکی در جلوی آن حرکت میگیرند. نباید درگیر این موج های رسانه ای شد. این موج های فضای مجازی قدرت تحلیل و استدلار را از ما میگیرند. قدرت فکر کردن را از انسان میگیرند. قدرت اینکه به پیرامون خود نگاه کنیم...

الگو سازی اسلامی

الگو سازی اسلامی

الگو سازی اسلامی با مطالبه گری و اقدام عملی حاصل می شود. باید الگوهای اسلامی را برای تحقق جامعه اسلامی معرفی کنیم تا جایگزین شخصیت های کارتنی نا درست شوند.یکی از دغدغه های امروزه والدین این است که فرزندشان یک سری از شخصیت های انیمیشنی غربی را بیشتر از شخصیت های بومی می پسندد.این یکی از چالش های جدی برای برخی از خانواده هاست. این چالش به حق و منطقی است. اما ما چه نقشی را در این راستا ایفا کرده ایم؟ چند نفر از ما تا به حال به مطالبه گری پرداخته ایم و چند نفر از ما تا کنون فضای مناسبی...

شناخت و اصول جنگ روانی

شناخت و اصول جنگ روانی

شناخت و اصول جنگ روانی برای شناخت حملات دشمن و مقابله به موقع با آن حملات اهمیت دارد. برای انجام یک عملیات روانی و تبلیغات موثر و موفق ابتدا باید با جنگ روانی آشنایی کامل داشته باشیم.همه ما راجع به جنگ روانی زیاد شنیدیم ولی واقعیت جنگ روانی چیست؟ اگر بخواهیم اطلاعات خودمان را افزایش دهیم یا حتی در مقابل جنگ های روانی موجود سپر داشته باشیم یا حتی نه، خودمان بخواهیم یک جنگ روانی علیه دشمن انجام دهیم باید اول جنگ روانی را بشناسیم.یک نمونه از جنگ روانی این است که شما بیایید افکار مردم را به سمت یک فرد...

حقیقت جستجوگرها

حقیقت جستجوگرها و اما گوگل!

حقیقت جستجوگرها اخیرا ترامپ مدعی شده است که گوگل در حدود ۱۶ میلیون رای به نفع خانم کلینتون نامزد ریاست جمهوری آمریکا جمع کرده است. فارغ از اینکه این ماجرا صحت داشته باشد یا خیر؛ و فارغ از این که این ماجرا یک خبر است و خبرهای دیگری می آیند و این خبر را پوشش میدهند. این اتفاق یک اتفاق قابل تامل است و باید به آن توجه کنیم. این حرف ترامپ یعنی چنین موضوعی امکان وقوع دارد. اگر نسبت به این قصه بی توجه رفتار کنیم خودمان را گول زده ایم. وقتی که در گوگل چیزی را جستجو میکنید اولین و اصلی ترین دلیل برای...

مدیریت نیاز در فضای مجازی

مدیریت نیاز در فضای مجازی

مدیریت نیاز در فضای مجازی به عهده خود فرد است. نیاز های همسران و فرزندان و والدین متفاوت است و هر کدام باید مطابق با نیاز خود از رسانه ها استفاده کنند.هر کدام از ما یک سری سلیقه و علایقی داریم. یک سری محتواها را دوست داریم. یک نفر ممکن است به محتوای خلبانی علاقه مند باشد. یک نفر ممکن است به محتوای فضانوردی علاقه مند باشد. یک نفر ممکن است به محتوای علمی محض علاقه مند باشد. به فیزیک و شیمی علاقه داشتن جزء ویژگی های شخصی هر فردی است. اما در هنگام استفاده از ابزار رسانه این مهم است که من مدیریت...

قضاوت در فضای مجازی

قضاوت در فضای مجازی

قضاوت در فضای مجازی اتفاق تلخی که خیلی از اوقات در فضای مجازی رقم می خورد و ما به عنوان یک "من" که در این جامعه و در این فضا زندگی میکنیم، و به عنوان یک شخص مسئول در این جامعه باید به آن دقت داشته باشیم این است که خیلی از اخبار و مطالب اعم از پزشکی، خبر های ورزشی، سیاسی و ... می تواند دروغ و شایعه باشد.خیلی از اوقات ما خودمان با یک کار ساده مانند ریتوییت کردن به این دروغ ها دامن میزنیم؛ و حواسمان نیست که با این کار هم از خودمان و هم از دیگرانی که پیام...

عقل به جای احساس

عقل به جای احساس

عقل به جای احساس در فضا مجازی کار می کند.فضای مجازی فضای منطقی و فضای عقلی است. تجربه نشان داده که آدم هایی که با احساس به این فضا وارد می شوند چه در بحث فضای تبلیغی، چه در بحث فضای تجاری و چه در بحث فضای شخصی وقتی که با احساس وارد می شوند شکست می خورند. چون که اختیار افکار خود را به راحتی از دست می دهند. وقتی که با احساس وارد فضای مجازی می شوید از شاکله و پایه فضای مجازی خارج شده اید. پایه فضای مجازی بر اساس منطق و تعقل است. عقل به جای احساس کلی مطلب کابردی، جالب و...

شروع همه چیز با بسم الله

شروع همه چیز با بسم الله

شروع همه چیز با بسم الله قاعده این است که ما در فضای حقیقی کارهایمان را با بسم الله شروع کنیم. با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. زندگی ما باید این قالب را داشته باشد. خب این چه ارتباطی با فضای مجازی می تواند داشته باشد؟ فضای حقیقی زندگی ما جای خود ولی ما یک زندگی مجازی هم داریم.  مثلا ممکن است یک فضای تجاری در فضای مجازی داشته باشیم، یا ممکن است اقدام کنیم برای خرید یک محصول. یا اقدام کنیم به ایجاد یک وبسایت یا یک اپلیکیشن. تمام این ها بخشی از ساختار زندگی ماست. ولو در فضای مجازی. به همین دلیل این کار ها...

تفاوت شبکه پیام رسان و اجتماعی

تفاوت شبکه پیام رسان و اجتماعی

تفاوت شبکه پیام رسان و اجتماعی در میزان دسترسی به مخاطبان محدود و نا محدود است.در عرف جامعه ما به همه ابزارهای اجتماعی، شبکه اجتماعی گفته می شود. در صورتی که این یک اشتباه رایج است. هر ابزاری اسم خودش را دارد.ما دو دسته شبکه در فضای مجازی داریم: شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان. شبکه های پیامرسان شبکه هایی هستند که شما می توانید با یک گروه از مخاطبین خودتان چه مخاطبین گوشی و چه یک گروه و حتی عضویت در گروه و کانال تبادل اطلاعات داشته بشید در شبکه های پیامرسان با گروه محدودی از مخاطبین در ارتباط هستید. اما...

تفکر رسانه ای در فیلم و سریال

تفکر رسانه ای فیلم و سریال

تفکر رسانه ای فیلم و سریال یکی از راهکار های تحلیل رسانه نماد شناسی در فیلم و سریال است. برای افرادی که زیاد اهل فیلم و سریال هستند. نمادشناسی زوایای مختلفی دارد. یکی از این زوایا نوع فیلم برداری است. برای مثال فیلمبرداری از بالا به پایین به معنای نگاه تحقیرآمیز به ساختاری است که از آن فیلمبرداری میشود. فیلمبرداری از زاویه روبه رو به معنی تقابل مستقیم است و فیلمبرداری از زاویه پایین به بالا ایجاد حس ابهت و قدرت میکند. در ذهن مخاطب این فقط یکی از نماد های فیلم و سریال میتواند باشد. ممکن است برخی فکر کنند الزاما دکور و اتفاقات مختلف...

ارزش کنترل نفس

ارزش کنترل نفس

ارزش کنترل نفس مدیریت نفس، خودکنترلی و تقوای مجازی به دنبال این هستند که ما را از آسیب های فضای مجازی در امان بدارند.ما بخواهیم یا نخواهیم در شبکه های اجتماعی و شبکه های پیامرسان و به شکل کلی در فضای مجازی محتواهایی را میبینیم که شاید از نظر اخلاقی مناسب نباشند حتی برای یک لحظه.فلان فرد با فلان تصویر یک کامنتی را گذاشته یا فلان پست را منتشر کرده است. بخواهیم و یا نخواهیم درگیر این محتوا هستیم و با لحاظ وجود این محتوا ها در سرتاسر فضای مجازی تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به خودمان و...

تغییر اخلاق و رفتار در فضای مجازی

تغییر اخلاق و رفتار در فضای مجازی

تغییر اخلاق و رفتار در فضای مجازی با عضویت در شبکه ها و کانال ها رخ می دهد. زمانی که مدیریت مصرف رسانه خوبی نداشته باشیم تغییر رفتار می دهیم.احتمالا با آدمهایی مواجه شدید که گاهی آنی و به دفعات ظرف مدت زمان کم، ادبیات و کلمات و حرف هایشان تغییر می کند. یعنی به شکل خیلی جدی وقتی به این آدم نگاه می کنید می گویید که این آدم تا قبلا از این حرف های زشت نمی زد. این ادبیات زشت و سخیف برای این آدم نیست این آدم اصلا حرف زشت و ناسزا نمی گفت ولی الان چطور شده که به این...